Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Évezredek nyomában: királyok, vadászok, hercegnők útján – Túra beszámoló

| Ekkor: 15, okt 2015

Túraútvonal:

Szilvásvárad – Ivánka lápa – Gerenna vár – Szilvásvárad – 2015. október 10.

Évezredek nyomában: királyok, vadászok, hercegnők útján

Tematikus túra Regős József vezetésével

2015. október 10-én ködös, párás időben indultunk Szilvásváradra az egri MÁV-pályaudvarról. Kezdetben úgy nézett ki, hogy csak én (Papp Mária) és Mácsár Beáta túravezető lelkesedik ezért az útért, de végül is hat főre duzzadt csapatunk.

DSCF8863Indulás előtt a vasúti kocsiban Bea előkapta telefonját és felhívta régi jó ismerősét, a szilvásváradi Regős József ősbarlango-kutatót, régészt, geológust, archeológust, természetvédőt és sorolhatnám tovább, hogy feltétlenül legyen nála a Körtemplom kulcsa, mire a helyi lakosú neves kutatótól azt a választ kapta, hogy a Gerenna várra ugyan fel tud kísérni bennünket, de a többi nevezetesség bemutatása nem fér bele aznapi idejébe.

Őszintén szólva, én úgy indultam el otthonról, hogy fogalmam sem volt arról, hogy a gyalogláson, a természetcsodáláson kívül más élmény is érhet, hogy a túrán majd értékes információkhoz is jutunk.

Menetelésünk során “Regős Józsitól” (Bea így szokta őt aposztrofálni, sőt élesben Józsi bácsiként szólítja) sok mindent megtudhattunk a térség földtanáról, növény- és állatvilágáról, a Bükk természeti értékeiről, az erdő és talaj kapcsolatáról.

Kísérőnk elmondta, hogy a vulkáni működés következtében lerakódott tufa, agyagpala, és tengeri élőlények mészvázából lerakódó mészkő cirka 3000 éves maradványain haladunk – ennek tudata valamennyiünket magasztos érzéssel töltött el. József olykor-olykor lehajolt egy-egy „felszínre törekvő” agyagrögért, hogy közelebbről is láthassuk miről beszél.

DSCF8871 (1)

Tófalu- és Leány-völgy között haladva megfigyelhettük, hogy József milyen gyengéd az utunkat keresztező foltos szalamandrákhoz, miközben fontosnak tartotta felhívni arra is a figyelmünket, hogy ezek védett állatok, eszmei értékük több tízezer forint, valamint csodálatos regenerálódási képességgel rendelkeznek, tudniillik végtagjaikat képesek újranöveszteni. Sőt, a sámánok tiszteletét tűzoltó képességükkel is kivívták.

A Gerenna vár felé haladva “Regős Józsi” (a nevéből asszociálva, úgy tekintünk rá, mint egy ismeretlenségbe vezető középkori énekmondóra) hasonló szeretettel tartja a tenyerét a futóbogárfélék családjába tartozó védett futrinkák felé is, majd engedi, hogy a kézfejéről újra talajt fogjanak…

Ám József nemcsak az apró „erdőlakókat” óvja, tiszteli, a farkasokhoz is hasznos útmutatást ad, sőt a medvékről is ejt egy-két szót.

Természetvédőként nem nagyon örül annak, ha a csoportból valaki egy-egy főznivaló gombáért letér a kijelölt turistaútról, többször is hangsúlyozta, hogy nincs szebb az érintetlen természetnél.

DSCF8924Menet közben egy bokorban talált nejlonzacskóba gyűjtötte az itt-ott éktelenkedő eldobott, az erdőben hagyott szemetet, a sörös doboztól kezdve a műanyag flakonokig. A természet hű „alattvalójaként”, még egy-egy eldobott papírzsebkendő felvételére sem volt rest. Van, aki a hanyag turistákra csak megjegyzést tesz a helytelen „erdőhasználat” láttán, és van, aki cselekvő példát mutat.

Síkos talajon haladtunk tovább, a köd sűrűsége alig változott, és a belőle kicsapódó párától nedves, csúszós földfelszínen, meredek kaptatón tartottuk az irányt a vár(?) felé, amelyet az anno kitaposott földúton közelítettük meg.

Amikor elértük a 759 magasan fekvő, csonka kúp alakú sziklás csúcsot, nem láttunk egy szikrányi alapfalat sem, hanem sokkal inkább egy-egy kráterszerű, fával, fűvel benőtt területet. A legenda szerint, Nagy Lajos király vadászkastélyát a környéken lakó szlávok építették, középkori funkciójáról bizonytalan, inkább a hagyományra épülő mendemondák maradtak fenn.

A jelekből ítélve, a Gerenna csúcsán olyasvalaki hódolhatott vadászszenvedélyének, DSCF8925 (1)akinek udvartartása is volt, mert a nyomok több helyiség létezésére is utalnak, és miért ne lehetett volna az az előkelőség Nagy Lajos király…, akit a sors megajándékozott még a környező természet lenyűgöző látványával is.

A fenn létesített Leány-völgyi kilátóról – a sűrű köd miatt – semmit sem láttunk, magunkhoz vettünk hát egy kis élelmet, megpihentünk, miközben Regős József elővett egy mappát, amiből különféle rajzok kerültek elő. Közülük a kezébe akadt a hajdan volt vadászkastély általa rekonstruált rajza, amit korabeli várak tanulmányozásának segítségével, valamint krónikák, szájhagyományok figyelembe vételével készített el.

Mielőtt leereszkedtünk volna a magaslatról, megálltunk az elhunyt ózdi turisták emlékhelyénél is. A névvel, évszámmal ellátott táblák között szorosan egymás mellett egy köteg mászókötél és egy jégcsákány is látható – ezeket Regős József helyezte oda, így róva le tiszteletét a természet vándorai előtt..

A 2015. október 10-i túráért köszönet illeti Regős Józsefet, akinek személyében egy kiváló embert ismerhettünk meg. Még annyit hozzáfűznék, hogy ez a túra nem őróla szólt, hanem arról, amit hallottunk és láttunk tőle.

/ Lejegyezte: Papp Mária /

/Kattintsa képre galéria nyílik/

DSCF8942 DSCF8941 DSCF8926 DSCF8925 DSCF8908 DSCF8909 DSCF8924 DSCF8925 (1) DSCF8906 DSCF8903 DSCF8880 DSCF8876 DSCF8875 DSCF8871 DSCF8868 DSCF8867 DSCF8865 DSCF8863