A Felhőn Járók Műhelye egy olyan komplex tehetséggondozó program, ami a színjátszást, az angol kommunikációt és a kreatív alkotómunkát hangolja össze. Ebben az élmény,- és alkotásközpontú tehetségműhelyben olyan újszerű lehetőséget kínálunk a gyerekek számára, amihez az iskolában nem biztos, hogy hozzájuthatnak. Három angol mesét dolgoztunk fel és állítottunk színpadra, aminek a jelmezeit, díszleteit, kellékeit a kreatív műhelymunka során készítettük el. A programban 12 gyermek vett részt, különböző korosztályokból (7-13) akik egytől egyig tehetségígéretek.

Célunk az volt, hogy a tehetségígéretek erősségeit jobban a felszínre hozzuk, gyengébb képességeit pedig fejlesszük. Szerettük volna, hogy egyéni képességeik még jobban kiteljesedjenek. Mindemellett arra is figyeltünk, hogy a program végére az egyének közti összehangolt együttműködés is funkcionáljon.

A program bemutatása

Bear Hunt

Elsőként Michael Rosen – We’re Going on a Bear Hunt című angol meséjét dolgoztuk fel. A történet vázát közösen, ritmikusan mondtuk el, a különböző helyszíneken pedig a gyerekek párokban játszották el a medvevadászat közben leküzdendő akadályokat. Az egyes színtereket (erdő, folyó, mocsár, hóvihar…stb) vázlatokkal, diorámákkal vizualizáltuk. Az előadáshoz pedig különböző jelmezeket, kiegészítőket készítettünk.

The Elephant

Második mesénk Rudyard Kipling klasszikusa, a Kíváncsi Kiselefánt volt. Az angolul dramatizált változat címe: How the Elephant Got His Trunk. A történet szereplőit síkbábokkal jelenítették meg a gyerekek, színhelyéül pedig egy dzsungel hangulatúra öltöztetett paraván szolgált. Itt már az angol szöveg helyes kiejtése, hangsúlya mellett a tanulóknak figyelniük kellett a bábok mozgatására és a közös együttműködésre is. A díszletként szolgáló paravánt papírlevél metszetekkel dekoráltuk, a bábok pedig vegyes technikával készültek.

Rain Angel

Harmadik egyben záró darabunk az amerikai szerző D.A.Tony Ciango The Rain Angel – vagyis Az esőangyal – című esti meséje volt.
Ennek a dramatizált változatát álmodtuk színpadra, ahol minden gyermek külön karaktert formált meg. A színpadi díszletet és jelmezeket a tervezéstől kezdve a kivitelezésig egyéni és csoportmunkában valósítottuk meg.

A történet szerint a kis angyal azt a feladatot kapja a mennyben, hogy csináljon esőt. Többféle ötletet kap, míg végül rájön, hogy ha mezítláb futkározik a felhőkön, ezzel csiklandozza őket és örömkönnyeket csal elő belőlük.

A programban meghívott előadók:

  • Kisötlet Gyermekszínpad, akik egy interaktív drámapedagógiai foglalkozást tartotta
  • Bethlenfalvy Ádám és Nyári Arnold, akik elhozták nekünk a Csomag című színházi nevelési előadást
  • Csonka Erzsébet díszlettervező és bábkészítő, aki vidám, játékos foglalkozást vezetett
  • Fűzi Kinga gyógytornász, aki a megfeszített munka közben rekreációs gyakorlatokkal frissítette fel a tehetséggondozó csapatot

Záró kirándulás

A gyerekekkel egy csodás napot tölthettünk el Debrecenben, ahol sétáltunk a belvárosban, ellátogattunk a Csokonai Színházba, bejártuk az Állatkertet és levezetésképpen egy vidámparki kalandban vehettünk részt.

„ A Felhőn Járók Műhelyével, olyan magaslatokba akartuk röpíteni a gyerekeket, ahol elérhetik az álmaikat”

Szakmai beszámoló

A 12 gyermek mindegyike tehetségígéret volt, és többeknél is fejlődést tapasztaltunk a megjelölt tehetségterületeken. ( térbeli- vizuális, nyelvészeti, interperszonális) Sikerült elérnünk, hogy mind egyénileg mind csoportosan a tőlük telhető maximumot nyújtsák. Amellett, hogy egyéni képességeik fejlődtek és az erősségeik jobban felszínre törtek, megtanulták azt is milyen egy csapatban egymásért együttműködve dolgozni. Ahogy nehezedtek a feladatok úgy ügyesedtek a gyerekek és egyre jobban csiszolódott össze a csapat. Az angol kommunikáció területén komoly fejlődés mutatkozott, a drámajátékok és a színjátszás gyakorlása még több önbizalmat adott a gyerekeknek, a kreatív műhelymunka során pedig különböző technikákkal gyarapodott a tudásuk és jelentősen fejlődött kézügyességük. Az előadások és a szülők előtti szereplések sikerélményhez juttatták a szereplőket, ami megerősítette őket saját tehetségük mivoltában. Olyan gátakat sikerült áttörni a gyerekekben amiket saját maguknak állítottak fel azáltal, hogy nem hittek önmagukban. Látványos változást tapasztaltunk több olyan gyereknél is akiknek nehezükre esett egyénileg kiállni a csoport elé. Akik viszont szerettek szerepelni és magabiztosak voltak ösztönzően hatottak rájuk. Összességében a komplex tehetséggondozó programunk ami élmény és alkotásközpontú tevékenységen alapult sikeresen célba ért.

 

Azonosító: NTP-KULT -19-0031